To A4-sider: slik ser AI-opplæringen vår ut på papiret
Ellinor RStartEmber
Etter tråden om hva man må kunne vise fram, tenkte jeg det var like greit å vise hva vi faktisk har. Vi er 22 ansatte i et regnskapsbyrå. Dokumentet er to sider og tok en ettermiddag.
Side 1, hva vi gjør:
- Fire linjer om hva vi bruker AI til: utkast til kundebrev, oppsummering av lange vedlegg, forklaring av regelverk til intern bruk, og formelhjelp i regneark.
- Fire linjer om hva vi ikke bruker det til: ingen endelige faglige vurderinger, ingen tall som går rett i et regnskap uten kontroll, ingen personalsaker.
- Hvilke kontoer som er godkjente, og hvem man spør når man er usikker. Det er meg.
Side 2, hva vi har gjort:
- Datert liste. Felles gjennomgang på personalmøte i februar, halvtime i onboardingen fra mars, kort oppfriskning i juni etter at leverandøren endret vilkår, og lenker til det folk kan lese selv.
- Én linje om hvem som eier dokumentet og når det ses på neste gang. Det står oktober.
Det er alt. Ingen test, ingen kursbevis, ingen presentasjon på 40 lysbilder.
To ting jeg ville gjort annerledes: jeg skulle datert punktene fra starten i stedet for å rekonstruere dem etterpå, og jeg skulle skrevet «hva vi ikke bruker det til» først. Det var den delen folk faktisk leste og husket.